Dansborgskolens kor

På Dansborgskolen kan man vælge at gå til kor fra 1. til 9. klasse.

Korarbejdet foregår i elevernes fritid, og derfor er det et projekt, som er båret af motivation og glæden ved at synge.

Koret har eksisteret i mange år, men indenfor de sidste 15 år, er det gået fra at bestå af cirka 30 elever til 150. Korets arbejde kulminerer med to store Forårskoncerter i Kometen. Desuden holder koret også en mindre julekoncert sidste dag inden juleferien.

Koret er delt op i fire mindre kor; Lillekor med 1. årgang, Lillekor med 2. årgang, Mellemkor med 3. og 4. årgang og Storekor med 5. - 9. årgang.

Hvert kor øver 45 minutter hver uge, og det er fire af skolens musiklærere, der står for undervisningen.

Koret arbejder efter “Suzukimetoden”, som i korte træk handler om at lytte og efterligne. Repertoiret er bredt, både genremæssigt, men også i sværhedsgrad, og alle arrangementer er lavet af korlærerne. Vi arbejder med flerstemmighed, solistiske indslag samt bevægelser og fagter.

Hvert år har Lillekor to hele skoledage, hvor de øver sangene til Forårskoncerterne. Disse dage har tidligere foregået på Musikskolen, men som noget nyt, skal de i år være i Kulturhuset Risbjerggaard.

Hvert år i uge 9 drager Mellem -og Storekor afsted på kortur til Hvidovrekolonien i Vig. Her bliver den almindelige skolegang afløst af "sangskole", og der bliver trænet intensivt i Forårskoncerternes repertoire.

Selvom det er frivilligt at gå til kor, er det et forpligtende fællesskab, som bygger på at man møder op til alle øvninger, melder afbud ved sygdom, og af den grund er korturen også obligatorisk.