Skoleskov/miniskov i Hvidovre

Projektet involverede eleverne aktivt, hvor de havde mulighed for at plante og tage ejerskab over træerne. Dette var med til at give dem en praktisk forståelse for naturen og klimaforhold.

Projektet på Dansborgskolen omfattede etableringen af en skoleskov eller miniskov, inspireret af den japanske botaniker Akira Miyawaki. Metoden indebærer at plante træer tæt på et begrænset område – svarende til størrelsen af en tennisbane – hvilket fører til en hurtigere og tættere skovvækst sammenlignet med naturlig skovdannelse.

Denne innovative tilgang til skovplantning skaber et rigt og tæt økosystem, som vokser hurtigere og er mere robust end traditionelle skove. Dette projekt, støttet af Hvidovre Grønne Nabofællesskaber og finansieret gennem Hvidovre Kommunes ’Pulje til Grøn By’, er blevet et centralt læringsrum for eleverne på skolen.

Resultat

Som rapporteret i en artikel fra Sjællands Nyheder, har oprettelsen af skoleskoven haft en betydelig positiv indflydelse på Dansborgskolen. Skoleskoven er ikke kun en æstetisk tilføjelse til skolens område, men fungerer også som et dynamisk læringsrum, der bidrager til elevernes forståelse af klima og miljø.